Annons Annons
www.qpad.se www.kaspersky.comwww.razerzone.com
www.e-s.se www.mionix.net

  NorrLan 2009, Hazard och en bra låt

Ehm. Nu är jag tillbaka igen, och ska skälla lite på olika arrangörer för deras jobb, ge dom kritik och önska dom lycka till nästa gång!

Norrlan 2009, Sundsvall - Norrland

Vi kan börja med Norrlan..
Var ska man egentligen börja? Först byter ni datum tre gånger(?). Eller ja, tredje gången blir LAN:et iallafall av.

När jag först läste att ni skulle ta in BrutalCS som arrangör över turneringen tänkte jag:
"Detta kan nog fungera!"

Men nu så här efter LAN:et, vad i helvete gick fel?
Först ska ni köra turneringen på torsdagen då LAN:ets portar öppnar, men så blir det inte - eftersom intresset för turneringen var för litet(?). Hur kan ett LAN som utlovar 40 000:- i FÖRSTA pris ha ett litet intresse?! Då hade fan Rendezvous i skövde ett större intresse, som utlovade iallafall 20 000kr i första pris (Men som sen inte betala ut allt) - Självklart fattar jag att det inte är BrutalCS fel. Hur som helst, det var helt klart rätt beslut att flytta turneringen en dag.

Upplägget..
Så, ni får in 20lag (eller var de 21?) och då tänker ni "vi kör WB/LB direkt?", vad i helvete?
Ni fattar väl själv att det inte kommer fungera; det blir problem redan efter några omgångar.

Så här skulle BrutalCS gjort: (ett exempel)

1. Tagit mot anmälningarna
2. Räkna lagen
3. Dra upp en seed
4. Kolla om det verkligen fungerar med WB/LB direkt
5. Inse att man måste köra ett Gruppspel
6. Göra ett Gruppspel efter de seedade lagen och anmälningarna (Ja, man kan göra ett gruppspel när det är ojämna lag)
I detta fallet skulle man fått köra med 4st grupper, låt oss säga att det var 20 lag anmälda, då tar man enkelt  20 delat på 4 - Då får du ut talet fem - Vilket då betyder att du kör med fem lag i fyra grupper. Simpelt? Och om  det nu var 21 lag, då kör du bara 6 lag i en av grupperna.
  
Låt oss säga att de nu ändå vill köra WB/LB - Då får ni utgå från ett 32lags  WB/LB-bracket, först lägga in de seedade lagen i rätt
delar av spelschemat och sedan lägga ut de resterande.

Tiderna..
Ja nu till något som också tydligen blivit helt fel. Hur tänkte ni där? Är det för att få fler kunder i kiosken eller?

"Vi kör hela WB första dagen och sen hela LB andra dagen?"

Haha? Vilket betyder att dom som åkte ut i den första matchen i winnerbracket, får vänta till dagen efter för att spela sin  andra match. Och dom som åkte ut i WB-finalen (Begrip) får vänta på alla matcher i LB tills de är deras tur - Vilket betyder att de får sitta och frysa i ett x-antal timmar (vad jag förstog så var det ganska kallt där inne, då alla satt med jackor), innan dom  kan köra LB-finalen - Det är väl klart som fan att dom inte är lika taggade som eneric. Fast haha - Detta säger väl allt: (saxxat från BrutalCS)

 Omgång 4 ~18.15 - KLAR
 Karta: De_nuke
 [14-16] Ionu vs Karateklubben HLTV: 81.170.255.41:27020
 [16-5] Vinnarlaget vs BOÄ HLTV: 81.170.255.39:27020
 Team Eneric vs WO

 Omgång 5 ~ 19.35 - KLAR
 Karta: De_dust2
 [6-16] Karateklubben vs Vinnarlaget HLTV: 81.170.255.41:27020
 Team Eneric vs WO

 Omgång 6 ~ 20.35 KLAR
 Karta: De_Inferno
 Team Eneric vs Vinnarlaget 16-6

Nice. Eneric fick glida igenom hela LB till omgång 6. Lätt gibbat. Sen att LAN:et hade plats för cirka 1500 personer och fick ihop kanske 300 LAN:are(?) - Nu hoppas jag för allt i världen att h2k och eneric får sina pengar.

Ja, mer behövs väl inte sägas om turneringen på Norrlan. Gör om, gör rätt.

BONUS:
Norrlan: http://www.fragbite.com/?imgID=26319
Krangparty: http://img.ihack.se/one/4515PICT0957.jpg

Hazard, Haninge - Stockholm

Detta är vad jag skulle vilja kalla Stockholms svar på RZ. Spelarna verkar gilla detta LAN:et iallafall. Här har vi en annan turneringsarrangör, en ganska ny organisation kallad Endzone. Inte hört så mycket om dom men ägaren, eller delägaren brukar sitta och kommentera här i mina inlägg.

Om jag räknade allt rätt, så var det 20 anmälda lag som deltog allt som allt.

Här gör man rätt från börjar iallafall, man kör upp ett redigt gruppspel och tuffar på. Men här gick något fel: (saxxat från Fragbite)

* Uppdatering: Idag klockan 12:00 borde slutspelet börjat, men tyvärr så hade arrangörerna inte riktigt koll på hur man lägger upp ett spelträd med double elimination efter gällande seeding. Detta medförde att det drog ut på tiden. Matcherna beräknas börja nu strax efter 13:00 i stället.

Men ja, detta är något man kanske kunde kollat upp innan? Om man sen inte hur man nu ska lägga upp de - Så finns det alltid andra turneringar
man kan kolla på, hur dom har lagt upp det etc.

Men ja, turneringen flyter vidare, finns inte så mycket mer att klaga på.

Summering:
Båda arrangörerna kanske ska kolla upp lite mer innan dom hoppar in i turneringsvärlden. Någon mer än den andra, men båda LAN:en fick varsin
vinnare vilket i princip är det viktigaste. Jag är ingen turneringsguru och säger inte jag kan ha gjort detta bättre än dom. Men här är felen de kunde rättat till. Lycka till nästa gång!

Overall bonus:
WIWO: var är p0ntus?

och en bra låt:

http://open.spotify.com/track/123NAAjn1RMY2WeoZH8pVN

DreamHack nästa!

Vilka håller i turneringen där? Vilka tror du?
BrutalCS, Endzone, Rakaka, Fragbite, Netcrash, EEGAB, Inferno Online, HLTV.org eller Nostra?

Den som lever får helt enkelt se.


Skriven Sön 1/11-09 kl. 22:45

Mr. "COACH" Coach
coach@nceg.se

Translate:
fi no da en


Kommentarer

dytt
hihi:]

Sön 1/11-09
kl. 22:54
#1
haha ja alltså coach, jag ska väl inte ens uttala mig då du vet vad jag gjort under den gångna helgen, mordhotat och haft mig som pontus copypastade tidigare :D gud vad jag skäms, coach du borde säg åt mig att skärpa mig för pontus kan inte kontrollera mig!
 


NeiM
Medlem

Sön 1/11-09
kl. 22:55
#2
iol håller turneringen som vanligt med 75% av personalen från eneric ;)
 


dytt
hihi:]

Sön 1/11-09
kl. 22:57
#3
#2 då slipper vi förhoppningsvis tidigare misstag, i och för sig var det inte eneric som låg till grunden för de pinsamma WO-grupperna från DH Stockholm(?). lycka till kompis! :)
 


czappe-
Medlem

Sön 1/11-09
kl. 22:59
#4
brutalcs är ju för helvete ett gäng trattar, dra åt pipsvängen
 


p0ntus
Administratör

Sön 1/11-09
kl. 23:00
#5
:) Nostra borde hålla i allt, onykter.


Senast ändrad Sön 1/11-09 kl. 23:01

 


straz
Medlem

Sön 1/11-09
kl. 23:10
#6
Turneringarna var inte några höjdare, trots att det var duktiga lag/spelare med på båda LAN-evenemangen.
Borde varit mer uppståndelse/fokus på dessa evenemang av i stort sett alla nyhetssidor.
Jag tycker att SVENSKA nyheter alltid går först på SVENSKA nyhetssidor (speciellt svenska lan), vilket fragbite gjorde väldigt bra denna gång då de fokuserade på båda lanen och hade 6-7 nyheter angående vardera lanen. Gillade även eran summering utav lanen men är desto mer besviken av rakaka som inte lyckades med någon nyhet överhuvudtaget varken under eller efter turneringarna (förutom wiwos blogginlägg).

Jag håller med coachen om att man ska kolla upp fakta samt hur många lag som ska delta innan man startar upp något gruppspel/bracket som är felaktigt.
Tack för mig!


Senast ändrad Sön 1/11-09 kl. 23:12

 


riChter
hemlig

Sön 1/11-09
kl. 23:15
#7
Vart tusan är p0ntus? Skriv ett sms när du ser detta p0ntus, 0k??! :O
 


wemox
netcrash guru

Sön 1/11-09
kl. 23:32
#8
Det hör väl till logiken att man kollar upp antalet lag innan man går vidare med hur matcherna ska läggas upp..
 


passi0n
medlem

Mån 2/11-09
kl. 03:10
#9
Ja där satt man och väntade på lb-matcherna i fredagskväll och fick höra till sin stora besvikelse att dem var på lördagen. Vilket jävla skämt till upplägg.


Senast ändrad Mån 2/11-09 kl. 03:11

 


bread
Medlem

Mån 2/11-09
kl. 03:40
#10
Snygg fail brutalcs! Det krävs talang för att göra ett så stort kaos!

EDIT: Bra låt också!


Senast ändrad Mån 2/11-09 kl. 03:46

 


Iceman
Medlem

Mån 2/11-09
kl. 08:30
#11
@straz: Vi valde att inte skriva om skiten då vi inte fann något intresse i varken NorrLAN eller Hazard. Galet kasst arrangerat var det i alla fall (främst NorrLAN då).

Där duckade du en kula p0ntus ;)
 


fisher
Medlem

Mån 2/11-09
kl. 11:58
#12
hmm fick förfrågan redan i Augusti att hålla i Hazards cs-tour samt fixa cs-servers och lite annat men tyvärr finns ju inte tiden samt pengarna atm :(


bra skrivet btw :)


Senast ändrad Mån 2/11-09 kl. 12:01

 


kappez
Medlem

Mån 2/11-09
kl. 18:48
#13
Håller med dig coachen. Vi hade kunnat gjort en del saker bättre! Tar emot din kritik med glädje för du är nog den enda som har gett oss bra kritik. Fragbite var på oss under hela evenemanget och påstod att vi gjorde allt fel, enligt mig och många (en del människor på Hazard) så har Fragbite överdrivit en hel del. Det strulade till sig lite med vårat WB och LB, vi valde att göra om det då vi upptäckte missen, problemet var att ingen i vårat crew hade sovit eller ätit på X antal timmar men det kan ju räknas som en dålig bortförklaring.

Det andra som bidrog till att det blev försenat var de att en viss spelare spillde ut Sprite över lite elgrejer så elen dog på en del rader. Trotts detta så ledde våran grymma planering inför lanet till att vi nog tog en world-first med att lyckas hålla tidsplaneringen "TROTS ALLA STORA MISSTAG" som Fragbite nämner.

Jag håller helt med dig att det finns saker som går att förbättra men det gör det ju alltid oavsett vad man gör!

Ni (alla som läser på de svenska nyhetssidorna) har enbart fått höra allt det negativa om Hazard och självklart så var det ju inte bara negativa saker med Hazard. Ska lista en del grejer som vi verkligen lyckades med nedan:

* Tidsplaneringen.
* Tillgängligheten på servrar (lätta att hitta och komma åt, fråga bara dem som deltog).
* De fräsiga anti-ghosting väggarna.
* Engagemanget (jag personligen sov 5h under hela lanet och det var sista natten efter turneringen var färdigspelad).
* Våran förmåga att kunna ta kritik, erkänna att vi gjorde misstag och använda oss utav de i våran utvärdering.

All kritik som är motiverad med argument och förklaringar tar jag gärna emot! Allting gör bara så att vi kommer att lyckas bättre nästa gång. Kritik/förslag/tips mottages gärna via daniel.kauppinen@endzone.se
 


straz
Medlem

Mån 2/11-09
kl. 22:24
#14
@Iceman: lanen var kanske inte de bästa genomförda lagen, men det var ändå rejält bra lag och priser i båda turneringarna (framförallt Norrlan) så man kan ändå inte skylla på arrangörerna, och när det nu går såhär dåligt som det har gjort för båda eventsen så borde väl det vara ännu mer att skriva om för nyhetssidor.

Oavsett om turneringarna var bra eller dåliga så skrev ni inga resultat eller någonting angående någon utav evenemangen, och jag tyckte bara att det var dålig information, ingenting annat. Det minsta jag skulle begärt skulle vara en topic på eran sida med "H2k och Coldfrag LAN-segrare denna helg" eller vad som helst!
Sorry för dålig kritik ;\
 


Iceman
Medlem

Ons 4/11-09
kl. 10:10
#15
@straz Inte dålig kritik, du ger bra kritik. Ser dock fortfarande inget mervärde i det :/
 


Sida 1 av 1

Kommentera artikeln

Du måste vara inloggad för att kommentera.