Annons Annons
www.qpad.se www.kaspersky.comwww.razerzone.com
www.e-s.se www.mionix.net

  e-sport är inget undantag

Usch, nu är jag lite irriterad nu faktiskt. Sitter på IRC och så fort det börjar dra ihop sig mot ett evenemang så är det alltid samma skit. Folk letar organisationer till förbannelse och det är mer eller mindre skottpengar på sponsorerna som förövrigt borde ha tröttnat på det tjatet vid det här laget.

Det finns nog inga som är så bortskämda som Svenska CS-spelare/semi-proffs
och övrigt löst folk som anser sig falla in i samma kategori. Hur svår är logiken att greppa? Jobba hårt/spara pengar - satsa på hobbyn för att du har en vision, en dröm och ett mål om att bli bäst. Vem har påstått att det inte kostar att ligga på topp?

Uttjatat ämne? Kan kanske tyckas men ändå jävlig viktigt om man frågar mig. Synsättet måste förändras för att skapa lika förutsättningar, lika förutsättningar skapar möjligheter och möjligheter skapar utrymme som i sin tur gör det möjligt att sätta etiketten "etablerade" på fler lag och fler lag som bär etiketten etablerade innebär större konkurrens för toppen om de stora loverna och prestigefyllda titlarna! 

Nu säger jag inte att det är dåligt av organisationerna att skicka iväg lag - snarare tvärtom, det är jättebra men det måste finnas en balans.  Många lag måste inse att det inte håller i längden att invänta silverfatet och att träna hårt inte räcker hela vägen. Om 10 lag vill åka på samma evenemang, en organisation skickar iväg ett lag så är det laget som är först till kvarn, har mest munläder och flest kontakter som får åka. Det innebär inte alls att det är just det laget som av dessa 10 skulle ha presterat bäst. Av återstående nio kanske tre lag betalar ur egen ficka - en kollektiv uppgivenhet kryddat med lathet sprider sig och varför vet jag inte men en del verkar seriöst nöja sig med att säga "Hade vi varit där så hade vi vunnit"! Hur kan man nöja sig med insikten om att man skulle ha vunnit istället för att vinna på riktigt? Proffs finns det gott om, semi-scenen börjar få utrymme för flera men vart är resten av alla vinnarskallar med skinn på näsan och lite jävlar-anamma?

Coachens lösning:

Organisationer - sluta betala! Lag - börja betala ur egna fickor! LANarrangörer - sluta dalta! Någon med jävligt mycket tid och ambition - starta en fond med ansökningskrav (Det finns faktiskt dem som inte är lata utan verkligen vill och är jävligt duktiga dock helt utan resurser)  Det finns självklart spelare som offrar allt och verkligen försöker men tyvärr sträcker sig allt som oftast inte ambitionen hela vägen till målet i majoriteten av fallen. Det handlar inte om att försvåra för vissa utan det handlar om att skapa lika förutsättningar där varken kontakter eller munläder styr utan där prestationen och målmedvetenheten styr. Nu orkar jag inte sitta göra en jävla massa jobbiga jämnförelser med fotboll och annan skit för logiken är så simpel och ovsett sport krävs det uppoffringar och e-sport är inget undantag!

Förslag, åsikter och lösningar på denna problematik mottages tacksamt!


Skriven Tors 20/8-09 kl. 01:08

Mr. "COACH" Coach
coach@nceg.se

Translate:
fi no da en


Kommentarer

kappez
Medlem

Fre 21/8-09
kl. 23:31
#1
Håller helt med. Den svenska semi-scenen är helt körd. Problemet är att alla vill bli störst, bäst, vackrast etc etc och på grund utav de så skickar man ett bra osignat lag eller en mix med semieliter på LAN.

Enligt mig är det inte spelarnas fel att dem är bortskämda. Problemet ligger i att alla organisationer inte tänker med hjärnan. Varför skicka ett lag på LAN en gång? Har sett en hel del hit-and-runs den senaste tiden och varje gång jag ser samma personer i ett nytt crew så tänker jag bara "Herregud inte igen..".

Vad ska man göra för att lösa det här problemet som vi har inom den svenska scenen? Man måste helt enkelt få alla organisationer att tänka långsiktigt istället för att bara satsa på nästa dag. De svenska cs-spelarna har enbart lärt sig att utnyttja det här. Idag kommer man långt om man har rätt kontakter och kan snacka, ja tyvärr är det så. Håller helt med dig. Är precis som du ute efter en lösning.

ka det krävas någon grundorganisation som alla organisationer måste ansluta sig till? Ska man dela ut certifikat? Finns väll mycket som man kan göra men varje lösning innebär lika mycket problem... Tyvärr så är det för många utan tillräcklig kunskap som startar egna organisationer och skickar iväg alla semieliter på LAN. Visste det är alltid kul att se nya fräscha organisationer men det måste ju finnas en gräns.
 


juNii0r
Medlem

Lör 29/8-09
kl. 02:06
#2
tack coachen. du har jävligt rätt.!
 


Traxxie
Administratör

Tis 1/9-09
kl. 16:41
#3
Coachen har talat, bra resonerat men som kappez säger det måste finnas en gräns - frågan är vad som ska reglera den gränsen.
 


kappez
Medlem

Tis 1/9-09
kl. 18:09
#4
Problemet blir ju när okunniga människor "startar en ny egen organisation" och bara vill bli kända snabbt utan att tänka långsiktigt. Visst skicka ett lag på lan är ju bra. Men när man skickar iväg alla dessa semi-mixar så förstör det ju bara och det här har enligt mig ledit till att scenen ser ut så som den gör nu.

Det är en väldigt stor skillnad att skicka en "känd/bra" mix på lan än ett hårdsatsande semi-gäng som verkligen satsar för att kunna slåss med de större lagen. Scenen ser ut så som den gör nu bara för att det finns folk som har fått för mycket luft! Det är dags att spräcka bubblan och att alla börjar tänka smart och långsiktigt. Tyvärr så är det så att vem som helst kan starta upp en organisation och skicka lag på lan. Jag säger inte att det är dåligt med många organisationer! Men det här har enligt mig ledit till dagens scen. Mer meriterade och erfarna personer tänker lite längre, planerar för framtiden!

Traxxie: den gräns du nämner kanske vore om någon _SERIÖS_ och väldigt _ERFAREN_ person/grupp gick in och startade någon G7 liknande organisation som "godkänner" organisationer och delar ut certifikat när dem uppfyller vissa krav. En sådan organisation skulle enligt mig hjälpa lag och alla andra att se vilka organisationer som verkligen tänker långsiktigt och jobbar för scenens bästa. Detta skulle leda till en suktan efter dessa certifikat och alla organisationer skulle jobba för att få ett alldelles eget certifikat. Låter detta intressant? Jag ställer mer än gärna upp och hjälper till vid uppstarten utav en sådan organisation. Dock så ska ju självklart alla certifikat delas ut i samtycke med en ledning där majoriteten i ledningen måste rösta ja för att en organisation skall få ta emot ett certifikat.

Det kanske bara är jag som har den här åsikten, har jag rätt eller har jag fel? Diskutera gärna.
 


elunity
Hemvändare

Ons 2/9-09
kl. 19:29
#5
ett certifikat vore väl en god idé, frågan är bara vilka som ska sitta i ledningen för en sådan satsning. allting måste självklart vara internationellt, och många av dem som är insatta i scenen arbetar oftast med evenemang eller inom organisationer.

säger inte att det är helfel att sätta igång något sådant, men det kommer att bli oerhört svårt. vad händer om till exempel sk inte uppfyller ett av kraven för ett certifikat? ska de bli uteslutna från diverse evenemang för det?

allt går att göra, men det finns för många komplikationer.
 


kappez
Medlem

Ons 2/9-09
kl. 19:40
#6
Självklart så skall man inte bli utesluten ur evenemang pga certifikaten! Det är ju en helt annan sak. Just vad certifikaten skulle göra är ju en annan femma, svårt att sitta här och komma på allt nu när jag mest slängde ur mig en idé.

Sen så måste det självklart inte vara internationellt. Det går att börja med en nationell satsning.
 


shades
Medlem

Sön 11/10-09
kl. 21:48
#7
Bra talat coachen känner igen allt det där.

 


GSx
Medlem

Mån 12/10-09
kl. 00:18
#8
Bra att fler börjar lyfta fram detta ämne för att så många berörda som möjligt förhoppningsvis inser att det är totalt ohållbart.
 


Sida 1 av 1

Kommentera artikeln

Du måste vara inloggad för att kommentera.